logo 2023

 

Poslání

Posláním Sociálně terapeutické dílny, Diakonie ČCE – střediska v Rýmařově je podpora osob s mentálním nebo kombinovaným postižením v osvojování a rozvoji pracovních a sociálních dovedností do takové míry, aby byli schopni po absolvování nácviků v oblasti simulovaného pracovního prostředí, se co nejsnáze začlenit na otevřeném či chráněném trhu práce. 

Cíle služby

Cílem Sociálně terapeutické dílny Buřinka v Rýmařově je zlepšení základních sociálních a pracovních dovedností uživatelů. Jde především o to, aby po absolvování individuálních nácviků různých dovednosti (pracovních, sociálních, motorických ad.) byl uživatel schopen uplatnit se na chráněném nebo otevřeném trhu práce s potřebou malé nebo žádné podpory.

Dílčím cílem je:

  • Uživatel, který získá a dle vlastních možností rozvine a bude udržovat své pracovní a sociální návyky a dovednosti.
  • Uživatel, který sám nebo s minimální podporou dokáže soustředěně pracovat na zlepšování svých schopností a dovedností, zvládne vybranou pracovní činnost a dokáže dodržovat domluvná pravidla.
  • Uživatel, který je samostatný a soběstačný při plnění pracovních úkolů.
  • Uživatel, který má kompetenci samostatného rozhodování v oblasti plnění pracovních povinností.
  • Uživatel, který dokáže navazovat přirozené sociální vazby pro plnohodnotné uplatnění se na chráněném či otevřeném trhu práce.
  • Uživatel, který zná a dokáže uplatnit svá práva s ohledem na uplatnění se na chráněném či otevřeném trhu práce.
  • Uživatel, který sám nebo s minimální podporou dokáže po ukončení služby uplatnit získané sociální a pracovní dovednosti při hledání svého místa na chráněném nebo otevřeném trhu práce.

Cílová skupina 

  • Osoby s mentálním postižením
  • Osoby s kombinovaným postižením (mentálním a tělesným)

Služba sociálně terapeutická dílna je určena osobám s lehkým nebo středně těžkým mentálním a kombinovaným postižením ve věku 16-64 let, kteří z důvodu svého handicapu neovládají takové dovednosti, které by jim umožnily uplatnit se na otevřeném či chráněném trhu práce, a kteří potřebují dlouhodobou a pravidelnou podporou v oblasti zdokonalování pracovních návyků.

 Služba není určena pro:

  • osoby, které nespadají do výše vymezené cílové skupiny, a to včetně osob mimo věkové vymezení cílové skupiny (děti, senioři),
  • osoby, jejichž zdravotní postižení znemožňuje přiměřené začlenění do kolektivu a vyžaduje vysokou péči druhé osoby, 
  • osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje každodenní zdravotnickou péči.

Kapacita služby

Služba je poskytována maximálně 25 uživatelům služby v daný okamžik, kteří jsou v průběhu poskytování služby STD průběžně rozdělováni na jednotlivá pracoviště v souvislosti s charakterem naplánovaných nácviků pracovních dovedností.

Realizace služby 

Provozní doba

Služba STD je poskytována ambulantně v pracovní dny od pondělí do pátku od 7:00 do 15:00 hodin. Uživatel má možnost, dle svého rozhodnutí si sjednat časový rozsah poskytování služby.

Úhrada

Podle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách je služba Sociálně terapeutické dílny poskytována bez úhrady, (§67), s výjimkou základní činnosti poskytované podle §67 odst. 2 písm. b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy.

Náplň služby

Sociálně terapeutická dílna poskytuje tyto činnosti vyjma základních činností vymezených zákonem s následujícím obsahem:

  • Pracovní terapii – práce v dílnách (košíkářské, ručních prací, textilní, keramické, 3D tisku, stolařské – práce se dřevem ad.), práce v gastro zařízení. 
  • Rozvoj schopností péče o vlastní osobu a pracovní prostředí – nácviky sebe-obslužných činností o vlastní osobu (oblékání aj.), spojených s uplatněním se na trh práce, nácviky péče o pracovní prostředí – např. úklidy pracovních ploch, péče o pracovní pomůcky ad.
  • Poradenství a rozvoj sociálních dovedností – podpora uživatelů v nácvicích jednání s úřady, podpora verbální i písemné komunikace, využití prvků alternativní a augmentativní komunikace, obsluha PC a využití internetu, obsluha mobilního telefonu, hospodaření s financemi, vyhledávání zaměstnání aj.
  • Aktivizaci a relaxaci – nabídka činností vedoucích ke schopnosti rozlišování pracovního a osobního života, v souvislosti s prevencí před případným vznikem syndromu vyhoření, který by v konečném důsledku vedl ke ztrátě zaměstnání či omezení práceschopnosti uživatele.
  • Podporu k rozvoji schopnosti zprostředkování veřejných služeb.

Principy 

  1. Princip individuálního přístupu k uživateli služeb – služby jsou „šity na míru“ jednotlivých uživatelů. Neexistuje model, který by vyhovoval všem.
  2. Princip partnerství – pracovníci při poskytování sociální služby dbají na to, aby uživatelé sociálních služeb měli právo na výběr a mohli se podílet na rozhodování o způsobu poskytování služeb, aby byli partnery.
  3. Princip ochrany práv – pracovníci poskytují sociální služby takovým způsobem, který zamezuje porušování jejich lidských a občanských práv.
  4. Princip podpory samostatnosti a soběstačnosti – pracovníci STD uznávají a poskytují takové služby, které směřují k tomu, aby uživatelé těchto služeb zůstávali součástí přirozeného místního společenství, mohli žít běžným způsobem života, využívat své vlastní možnosti a schopnosti.
  5. Princip informovaného rozhodování – před důležitými rozhodnutími uživatele ohledně poskytovaných služeb se snažíme poskytnout uživateli co nejvíce informací. V odůvodněných případech nabízíme také svá doporučení. Konečné rozhodnutí však vždy závisí na uživateli.
  6. Princip respektu a důstojnosti – pracovníci dbají na zachování lidské důstojnosti uživatelů a jejich soukromí, zachovávají mlčenlivost, přičemž tato povinnost platí i po skončení pracovního poměru. Pracovníci respektují osobnost a nezávislost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu, barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, náboženské a politické přesvědčení. Respektují individuální životní postoje uživatelů služeb k různým oblastem života. Pomáhají se stejným úsilím, bez jakékoliv formy diskriminace. Na žádné formě diskriminace nespolupracují a neúčastní se jí.
  7. Princip flexibility – služby se pružně přizpůsobují potřebám uživatelů, nikoli uživatelé potřebám pracovníků, zaběhaným způsobům práce a režimu zařízení.
  8. Princip vzdělávání a zodpovědnosti pracovníků – pracovníci jsou zodpovědní za celoživotní vzdělávání, dbají na zvyšování prestiže svého povolání, odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli. Služby, které poskytují, musí být na nejvyšší úrovni. Vystupují při dosahování cílů a naplňování poslání jednotně, jako členové organizace, nikoliv jako fyzické osoby. Respektují rozhodnutí schválená v rámci organizace, řídí se vnitřními předpisy.
  9. Princip komplexnosti – služby zohledňují celkovou situaci uživatele služeb při řešení jeho dílčích problémů.
  10. Princip sdílení hodnot – pracovníci se opírají a řídí čtyřmi Diakonickými hodnotami – společenstvím, milosrdenstvím, naději, fortelností. Při práci pracovníci vycházejí z těchto hodnot, nechávají se motivovat, a zároveň usilují, aby se při práci tyto hodnoty zpřítomňovaly. Pracovníci spatřují:
  • Společenství – vzájemná pomoc a podpora mezi kolegy, kolegialita, dobré komunikační schopnosti, předávání informací.
  • Milosrdenství – znát uživatelovi potřeby a umět mu naslouchat, umět uživateli pomoci a podpořit, poskytnou uživateli emoční podporu, komplexní podporu při řešení jeho nepříznivé situace, jednat s uživatelem důstojně a s respektem.
  • Naděje – dávat uživateli podporu, motivovat jej, pochválit, dát mu odvahu.
  • Fortelnost – dodržení mlčenlivosti, správné a řádné vedení dokumentace, dodržování standardů, metodik a dalších směrnic.

Veřejný závazek je definován shora uvedenými cíly, posláním, principy a cílovou skupinou a jeho znění je k dispozici i na internetových stránkách (www.diakonierymarov.cz).

 

 

Naše středisko v číslech

Poskytujeme 0 služeb
Pracuje pro nás 0 lidí
Pomáháme 0 klientům
Spolupracujeme s 0 dobrovolníky