- Úvod
- Poskytované služby
- Osobní asistence
- Poslání, cíle, principy, ceník
Poslání služby
Posláním osobní asistence Diakonie ČCE – střediska v Rýmařově je poskytnout tuto službu způsobem, který lidem umožňuje žít co nejdéle v jejich přirozeném prostředí, dle svých zvyklostí, potřeb a zájmů.
Cíle služby
- klient zůstává co možná nejdéle ve svém přirozeném sociálním prostředí
- klient si udržuje své schopnosti v takové míře, kterou mu dovoluje jeho nepříznivá sociální situace
- klient je, díky službě, zapojen do života komunity v takové míře, v jaké by chtěl, pokud by nebylo jeho nepříznivé sociální situace
Cílová skupina
- osoby s chronickým duševním onemocněním (od 18let)
- osoby s chronickým onemocněním (od 18let)
- osoby s mentálním postižením (od 18let)
- osoby se zdravotním postižením (od 18let)
- senioři
Poskytované úkony
Osobní asistence je službou terénní, je poskytována bez časového omezení v domácnosti klienta. Dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytuje služba zejména tyto úkony:
- a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- b) pomoc při osobní hygieně,
- c) pomoc při zajištění stravy,
- d) pomoc při zajištění chodu domácnosti,
- e) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- f) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Fakultativní úkony služby jsou zveřejněny v platném ceníku.
Cena služby
Místní a časová dostupnost, kapacita služby
Osobní asistence je poskytována v rýmařovském regionu a na území města Břidličná. Tato služba je poskytována každý den od 7:00 – 21:00. Okamžitá kapacita služby jsou 3 klienti.
Zásady služby
- Princip individuálního přístupu ke klientovi - služba je „šita na míru“ jednotlivým klientům. Neexistuje model, který by vyhovoval všem.
- Princip partnerství. Pracovníci při poskytování sociální služby dbají na to, aby klienti měli právo na výběr a mohli se podílet na rozhodování o způsobu poskytování služeb - aby byli partnery.
- Princip ochrany práv. Pracovníci poskytují sociální služby takovým způsobem, který zamezuje porušování jejich lidských a občanských práv.
- Princip podpory samostatnosti a soběstačnosti. Pracovníci osobní asistence uznávají a poskytují takové služby, které směřují k tomu, aby klienti zůstávali součástí přirozeného místního společenství, mohli žít běžným způsobem života, využívat své vlastní možnosti a schopnosti.
- Princip informovaného rozhodování. Před důležitými rozhodnutími klienta ohledně poskytovaných služeb se mu snažíme poskytnout co nejvíce informací.
- Princip mlčenlivosti a důstojnosti. Pracovníci dbají na zachování lidské důstojnosti klientů a jejich soukromí, zachovávají mlčenlivost o údajích týkajících se klientů služby.
- Princip flexibility. Služba se pružně přizpůsobuje potřebám klientů, nikoli klienti potřebám pracovníků, zaběhnutým způsobům práce a režimu zařízení.
- Princip respektu ke klientovi. Pracovníci respektují osobnost a nezávislost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu, barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, náboženské a politické přesvědčení. Respektují individuální životní postoje klientů k různým oblastem života. Pomáhají se stejným úsilím, bez jakékoliv formy diskriminace. Na žádné formě diskriminace nespolupracují a neúčastní se jí.